Friday, February 7, 2014

En falsk stillhet

I stillhet jag dig söker
Nej det var ej helt sant,
För även om jag längtar
Så är avsatsen för brant.
Jag vågar inte lita på
Att du för mig är där,
Att du skulle svara
När jag inför dig bär.
Mina egna tankar
min längtan efter dig,
Jag vet ju om din storhet
För andra, ej för mig.
Du har så många gånger
Varit tyst, ja tyst som död,
När jag dig bett om svar
Bett om andligt bröd.
Visst är du ständigt med
Jag tror det men dock nej,
I ett uttryck för min otro
Jag vill komma närmre dej.
Jag jämför mig med andra
Dom möter dig i ensamhet,
Dom sitter med dig stilla
Dom vet nåt jag inte vet.
Vad ska jag ta mig till
Ja vad ska jag göra,
För att hitta tron
Att jag dig får höra.
Min Bön som gäller andra
Jag stor tro på den har,
Men när jag ber för mig
Ingen tro finns kvar.
Den stilla bönen hemma
Uteblir alltjämt,
För inget kommer hända
Den är ju blott ett skämt.
Ett uttryck för min otro
Ett uttryck för min brist,
Ett uttryck för min ilska
För tilliten jag mist.
Men lär mig lita på dig
Ge mig tro i överflöd,
Så jag till fullo fattar
Din uppståndelse din död.

2012-12-12